We wrześniu 2017 roku GASPOL Team został wyposażony w nowy balon – Lindstrand Racer Signature Series 70. To pierwsza tego typu konstrukcja na świecie.
Lindstrand Signature Series RACER cechują najwyższe bezpieczeństwo eksploatacji oraz maksymalne parametry.
BALON GASPOL – LINDSTRAND SIGNATURE SERIES RACER
Racery są od lat wybierane przez najlepszych pilotów na świecie. Mają charakterystyczny, smukły kształt, przypominający piłkę do rugby i są niemal idealnie symetryczne u góry i na dole, co pozwala osiągnąć zbliżone parametry wznoszenia i opadania.
Podczas szybkiego wznoszenia bardzo ważne jest, aby klapa spadochronowa nie wpadła częściowo lub w całości do wnętrza powłoki balonu. Specjalna konstrukcja klapy firmy Lindstrand, przenosząca na ten element duże ciśnienie z wewnątrz powłoki pozwala wznosić się bezpiecznie z prędkością nawet 14 m/s (oficjalny zarejestrowany rekord wznoszenia i opadania należy do balonu Racer).
Wewnętrzny ring, znajdujący się na środku powłoki, stosowany na wyłączność i opatentowany przez firmę Lindstrand, pozwala na stabilne opadanie z prędkością nawet 14 m/s, a podczas całej certyfikowanej prędkości opadania i wznoszenia zapewnia stabilność i bezpieczeństwo, bez efektu „banana” i przymykania wlotu do powłoki. Wpływa on także na rozkład efektywności cieplnej wewnątrz powłoki. Ponadto, dzięki odpowiedniej konstrukcji i dużej wielkości otwór wlotowy nie jest narażony na łatwe przypalenie.
Balony na ogrzane powietrze mają różne kształty, ale jeśli zobaczycie na niebie wąski balon przypominający kształtem kroplę, to znaczy, że jest to balon sportowy.
Specyfika lotów balonem polega na tym, że przemieszczają się one z kierunkiem i prędkością wiatru. Ponieważ parametry te zmieniają się wraz ze zmianą wysokości lotu, bardzo ważnym czynnikiem podczas zawodów balonowych jest czas zmiany wysokości, a więc możliwa do osiągnięcia prędkość pionowa.
Klasyczne balony uzyskują prędkość pionową – zarówno w górę, jak i na dół – do ok. 4 m/s. Jest to podyktowane kształtem i konstrukcją balonu. Balony sportowe często podwajają tę prędkość. Aby balon osiągał tak ekstremalną prędkość wertykalną, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich rozwiązań w jego konstrukcji.
W balonie sportowym liczy się nie tylko odpowiedni, smukły kształt, ale także optymalne rozmieszczenie środka ciężkości i wykluczenie możliwych zagrożeń, np. wpadania klapy spadochronowej do środka balonu przy szybkim wznoszeniu lub „efektu banana” podczas szybkiego schodzenia.